Yes! Een slechte review!

“Goed nieuws! Je hebt een slechte review op Google gekregen.”

Mijn opdrachtgever keek me aan alsof hij water zag branden. “Dat is toch geen goed nieuws? Nu gaat onze beoordeling omlaag!”
Ik wierp een blik op het sterrengemiddelde. Vijf, net als de dag daarvoor. De zaak had al zo veel mooie reviews gekregen dat die ene opmerking nauwelijks een deuk sloeg in dat mooie cijfer.

In de regel zit geen ondernemer echt te wachten op een slecht cijfer. Toch is elk cijfer een cadeautje. Zelfs die beoordeling met maar één ster. Misschien wel juist die beoordeling met maar één ster. 

Feedback is een cadeau

 Alle feedback is een cadeau, zowel positieve als negatieve feedback. Positieve feedback laat zien dat je klanten tevreden zijn met jouw dienst of product. Toch kan negatieve feedback heel waardevol zijn. Waarom? 

  • Je bouwt een relatie op: Iemand die niet geeft om jouw bedrijf zal geen energie steken in het schrijven van feedback. 
  • Je krijgt de kans om te verbeteren: Wanneer je werkt aan het onderwerp van de feedback, zal de kwaliteit van je dienstverlening of product beter worden.
  • Je kunt iets negatiefs ombuigen naar iets positiefs: Een klant met een klacht geeft je de kans om een probleem te herstellen. Pak dit zorgvuldig aan en je hebt mogelijk een klant voor het leven.
  • Je hebt een kans om jezelf op een positieve manier te laten zien: Wanneer je via een openbaar kanaal kritiek ontvangt, laat dan ook openbaar zien dat je deze kritiek serieus neemt. Toon empathie en nodig je klant uit om samen met jou, via een privébericht, te zoeken naar een oplossing. 

Kortom, feedback is fantastisch! Dus laat jouw onderneming groeien en omarm de kritiek.