Over beslistijd en aandacht

Aandacht

Bloggen, foto’s op Instagram plaatsen, een berichtje op Facebook zetten of een interessante tweet; het zijn allemaal manieren waarop we ons bedrijf onder de aandacht van onze klant brengen. Op platforms zoals Facebook is aandacht eigenlijk de munt waarmee de gewone gebruiker het gebruik van de dienst betaalt. 

Aandacht voor jouw bedrijf, product of dienst is broodnodig. Hoe weet je potentiële klant anders wat je te bieden hebt? Daarom is het van belang dat je met enige regelmaat even onder de aandacht komt door middel van een blog, een post of een plaatje. Hoe vaak? Dat is afhankelijk van de beslistijd.

Beslistijd

Met beslistijd wordt bedoeld de tijd tussen het ontstaan van een behoefte en het doen van een aankoop. Zo ben je waarschijnlijk langer bezig met het uitzoeken van een smartphone dan een nieuwe tandenborstel, en zit er een enorm verschil in beslistijd tussen een koopwoning en een pak koekjes. 

Wanneer ik toe ben aan een nieuwe smartphone, zet ik soms wel weken alle specificaties van de voor mij interessante modellen naast elkaar. De keuze voor een specifiek pak koekjes maak ik meestal voor het schap in de supermarkt. De beslistijd voor het pak koekjes is dus maar een fractie van de beslistijd voor de smartphone. 

Content

Voor het gemak stel ik even dat ik er 4 weken over doe om een smartphone te kiezen. Stel nou dat je een website hebt waarop je smartphones verkoopt. Wanneer wil je dan specifiek mijn aandacht trekken? Juist, in die 4 weken. En natuurlijk ben ik niet je enige klant, maar zijn er nog hordes klanten op het internet te vinden die allemaal 4 weken lang op zoek zijn naar een smartphone. In deze situatie is het raadzaam om tenminste eens in deze periode van 4 weken de aandacht van jouw (toekomstige) klant te trekken met frisse content.

Koekjes

Natuurlijk zijn er meer manieren om webcontent in te zetten voor je merk. Manieren die voorbij gaan aan de beslistijd. Tegen een pak koekjes met een beslistijd van misschien maar een paar seconden is niet op te bloggen. In dat geval maak je content voor merkbeleving. 

Denk hierbij aan een zeker merk rookworst wat zorgt dat je de dampende boerenkoolstamppot tijdens een koude winter al bijna proeft. Of een merk koffie wat het gevoel van knus en echt even samen oproept. Wat dacht je van een zeker Nederlands themapark (met waanzinnig goede social media, overigens) wat je het gevoel geeft in een sprookje rond te lopen? 

Wat weer wel met koekjes en de beslistijd te maken heeft is de plaats waar het specifieke pak koekjes staat. Op ooghoogte weet het immers eerder je aandacht te trekken. En vaak is een paar seconden dan meer dan genoeg. 

Jouw bedrijf

Weet jij al wat de beslistijd is van jouw dienst? Ook als je geen webshop hebt, is deze vraag goed te beantwoorden. Hoe lang denken jouw (toekomstige) klanten na voor ze kiezen voor een webdesigner, accountant, energieleverancier, consultant of zelfs een tandarts? Wanneer je hebt bepaald wat de beslistijd is voor jouw product of dienst, heb je het eerste puzzelstuk van een succesvolle webmarketing campagne in handen. 

Vaker de aandacht trekken kan natuurlijk nooit kwaad, maar probeer voor jouw bedrijf minstens één keer per beslistijd zichtbaar te zijn.