Aanhaakjes December 2020

De aanhaakjes van december zijn misschien wel de makkelijkste van het hele jaar. De hele maand zit bomvol bijzondere dagen, vieringen en winterwarmte. Zie jij door de kerstbomen het bos niet meer? Wil je toch in contact blijven met je doelgroep? Lees snel verder voor wat handige aanhaakjes.

Sinterklaas (5-12)

De traditionele verjaardag van de goedheiligman is misschien wel de meest voor de hand liggende aanhaak in de eerste helft van de maand. Heb je een winkel of webshop en verkoop je cadeaus? Dan ben je natuurlijk al lang begonnen met adverteren rond dit thema. Prijs een specifiek product aan, laat de sfeer in je pand zien of post gewoon een gezellige sinterklaasgroet. Loop je nou tegen uitdagingen aan rondom deze feestdag? Ook dan kun je met Social Media er een leuke twist aan geven, zoals social-mediabaas Coolblue met dit filmpje op facebook laat zien. En verkoop je nou helemaal niets? Er is natuurlijk helemaal niets mis met een post waarin je jouw volgers een fijne pakjesavond wenst.

Dag van de ninja (5-12)

De … wat? Ja, wie al een tijdje op het internet dwaalt kent natuurlijk de eeuwige strijd tussen piraten en ninja’s. Over of piraten nu cooler zijn of ninjas zijn de meningen sterk verdeeld. Toch is 5 december niet alleen de verjaardag van de sint, maar ook internationale dag van de ninja. De uitgelezen kans voor een humoristische post. Zeker wanneer er in jouw communicatieplan ruimte is voor wat ludieks.

Nationale dag van de vrijwilliger (7-12)

Ben je een stichting die draait op vrijwilligers? Of organiseer je een evenement waar vrijwilligers werkzaam zijn? Vrijwilligers kom je op veel plaatsen tegen. 7 december is nationale dag van de vrijwilliger, en de perfecte dag om deze vrijwilligers eens in het zonnetje te zetten. Plaats bijvoorbeeld een persoonlijke bedankboodschap, of een foto van vrijwilligers die aan het werk zijn.

Wereldlichtjesdag (13-12)

Op wereldlichtjesdag steekt men een kaarsje aan ter nagedachtenis aan overleden kinderen. Dit initiatief is overgekomen uit de Verenigde Staten en biedt inmiddels veel ouders hoop en steun. Wanneer je zelf ook persoonlijk actief bent op de verschillende social media, zal je foto’s van kaarsjes tegenkomen. Er zijn maar weinig bedrijven waar een bericht over wereldichtjesdag bij past. De dood blijft immers een moeilijk en beladen onderwerp. Toch wilde ik deze dag niet ongemerkt voorbij laten gaan.

Internationale dag van de solidariteit (20-12)

Tijdens de internationale dag van de solidariteit staan we stil bij diversiteit, maar ook bij ongelijkheid. Deze door de VN georganiseerde dag roept op tot solidariteit, niet alleen met je naaste maar met de hele wereld. Een steeds terugkerend thema op de dag van de solidariteit is het wereld armoedeprobleem. Heeft jouw bedrijf MVO doelstellingen die, bijvoorbeeld, armoede in derdewereldlanden omvatten? Dan mag de dag van de solidariteit niet in je communicatieplan ontbreken.

Kerstdagen (24 t/m 26-12)

Rond de kortste dag van het jaar vieren we in Nederland de kerstdagen. De kans is groot dat je al lang je kerstgroet hebt geschreven en je kerstkaarten naar de drukker hebt verzonden. Maar wist je dat het kerstfeest veel varianten kent? Wat dacht je van jet Joodse Hannukah, het Afrikaanse Kwanzaa of het heidense Yule (of Joel)? Bijna iedereen viert deze periode op zijn eigen manier. Ook gewoon gourmetten en pakjes uitpakken is natuurlijk helemaal prima. Hoe je het ook viert; de kerstdagen vragen om een sfeervolle post met winterse gezelligheid en warmte.

Top 2000 (25-12)

Nederland is helemaal gek op de NPO Radio 2 Top 2000. Een week lang worden dag en nacht de mooiste nummers op een rijtje afgespeeld. De muziek zorgt voor een ongekende vorm van saamhorigheid. Er worden nummers gedeeld, herinneringen opgehaald, polonaises gedanst en teksten meegezongen. Staat de top2000 bij jou op de zaak aan? Deel eens een persoonlijke beleving bij een nummer. Ga er maar van uit dat de hashtag #top2000 in deze periode trending wordt op twitter.

Oudejaarsdag (31-12)

Het jaar 2020 was voor veel ondernemers dankzij de Coronacrisis bijzonder heftig. Veel zullen dan ook blij zijn dat ze het op 31 december af kunnen sluiten. Blik eens terug op hoe 2020 voor jou en je bedrijf was of kijk vooruit naar 2021. Heb je toffe plannen voor het komende jaar? Je zou natuurlijk alvast een tipje van de sluier kunnen oplichten.

Je buik vol pepernoten en geen puf om zelf al die posts op social media te zetten? App eens met mij! Dan plannen we alles samen in en kun jij straks rustig met je familie gourmetten.

[/et_pb_cta][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]